Vychytávky

Na této stránce uvádíme zajímavé výrobky, které souvisejí s chronobiologií a viděním.

Oranžové brýle 3M 2846
Tyto brýle pokrývají celé zorné pole a snižují podíl aktivující modré složky světla o 99 %.
Zkušenosti: pokud potřebuji ráno brzy vstát a večer musím ještě pracovat nebo se chci dívat na televizi, nasadím si je kolem 22. hodiny, v půlnoci jdu spát, okamžitě usnu a ráno můžu vstát třeba v 5 hodin. Výjimečně si tak člověk může pomoci. Původně jsou určené pro práci ve slabých světelných podmínkách, například v průmyslu nebo v lese. Pohlcení modré složky vede k rozšíření zorniček a na sítnici tak dopadá více světla. Modrou přes tyto brýle vidíme jako černou. Obrazovka vypadá přes tyto brýle větší. Brýle si sundávám až po zhasnutí lampičky na nočním stolku.
Výhody a nevýhody: + dobrý vzhled, + nastavitelné, + přijatelná cena, + silná blokace aktivujícího světla, – nikdy nepoužívat při řízení, – ne na práci s barvami, – slabší zážitek z televize.



Světle žluté brýle 3M SM203
Tyto brýle rovněž pokrývají celé zorné pole a snižují podíl aktivující modré složky světla o 50 %.
Zkušenosti: první dojem po nasazení je „více světla“ – zorničky se trochu rozšíří a svět i v pošmourném dni vypadá sympatičtější. Připraví nás ale o polovinu budivé modré složky světla, která je ranních hodinách nezbytná. Ačkoliv nejsou určené pro řízení vozidel, vozím je v autě a večer si je občas vezmu. Neosvětlená úzká silnice, jedno SUV s bixenony se mi lepí na kufr, druhé se valí v protisměru s dálkovými světly: to je recept na malér. Přes tyto brýle oslnění chladným světlem tolik nebolí a klesá tak riziko i únava zraku. Brýle zvýrazňují červenou, oranžovou a zelenou, ale modrá je v nich spíš modrozelená, mění tedy barvu modrých dopravních značek a barevná paměť by pak nemusela zafungovat. V lese na kole to asi nevadí. Více o žlutosti například zde.
Výhody a nevýhody: + přijatelný vzhled, + nízká cena, +- vliv na aktivující složku, – oficiálně nepoužívat při řízení.


DVD Světlo, tma a barvy – Goethova nauka o barvách
Toto DVD s českými titulky pochází z dánské produkce Magic Hour Films a pojednává o Goethově kvalitativním přístupu k podstatě barev, které vznikají tam, kde se světlo a tma potkávají. Goethe například nepovažuje tmu jen za pouhou nepřítomnost světla a uvažuje pouze dvě primární barvy. Jeho nauka o barvách pojednává o principu komplementarity. Sama je komplementem kvantitativního newtonovského pojetí světla a barev.


A. Fuksa